Wie kent het spelletje Mamba nog? Dat spelletje dat je vroeger, nog voordat Windows bestond, in Dos speelde? Uren speelde ik het, het geblieb zit in mijn geheugen gegrift, kramp in mijn vingers komt weer naar boven, maar wat was het heerlijk eenvoudig en verslavend. Het past in het rijtje, Sokoban, Commander Keen, 20 varianten van Tetris, maar vooral ook die tijd van de floppies, zwart commandline schermen en aan je opa vragen hoe iets ook alweer werkte. En sinds kort speelt Mamba weer een rolletje in mijn leven.

 

De originele versie van Mamba

Sinds een klein jaar ben ik geen fulltime developer meer. Mijn werkzaamheden zijn verschoven naar het onderwijs, waar ik bezig ben iedereen digitaal vaardiger te maken. En eigenlijk vind ik het best jammer dat ik geen developer meer ben. Ik geniet van mijn nieuwe werk, begrijp me niet verkeerd, maar ik mis het knutselen aan regels code. En daarom heb ik van mijn werk weer mijn hobby gemaakt, zoals ik het eerst andersom heb gedaan. Ik bouw met wat vrienden een app voor piloten (met de geniale bedrijfsnaam Purple Gorilla), maar bijf mezelf ook vooral uitdagen met nieuwe dingen. En ik ben Mamba nieuw leven aan het geven.

Voordat ik bij Spindle aan het werk ging, was ik al jaren bezig met code. Ik volgde een heel traject van Stanford (CS106a, CS106b, CS193p) via iTunesU, zodat ik kon leren apps te ontwikkelen voor de iPhone. Dit deed ik terwijl ik druk bezig was om winkel interieurs te ontwerpen. Maanden was ik bezig om eigen versies te maken van wat de video’s van Stanford uitlegden. Gewoon voor de lol, om mijn brein aan het werk te zetten. Om te blijven leren, verkennen wat de mogelijkheden zijn van de nieuwe technologie. Uiteindelijk heb ik dankzij dat geploeter daar uiteindelijk mijn werk van kunnen maken.

En nu dus weer andersom. Ik blijf mijn brein pijnigen met het schrijven van regels code. Sinds een paar maanden kijk ik met bewondering naar Dan Shiffman en zijn Coding Train. Zijn uitleg is met name gericht op de beginnende programmeur, maar zijn enthousiasme zorgt ervoor dat ik zijn livestreams graag terugkijk. Je ziet waar hij af en toe de mist in gaat, altijd gigantisch onderschat hoe lang hij ergens mee bezig is, maar uiteindelijk toch tot mooie voorbeelden komt. Zijn enthousiasme is super aanstekelijk. Meestal gooit hij er aan het einde van zijn stream er een Coding Challenge in. En ik heb besloten dat van zijn Java of Javascript versies van die Challenges een eigen versie ga maken. Gewoon beginnen bij de eerste, dan de 2e en dan proberen hem in te halen. Met als handicap dat ik het in Swift schrijf, zodat ik her en der andere keuzes moet maken dan hij doet.

Bij challenge #3 kwam ik Snake tegen. En dat bracht me weer terug bij dat oude DOS spelletje. Met de basis van de challenge ben ik door gegaan en maak ik ondertussen mijn eigen versie van Mamba. De bliebjes zijn er nog niet, maar ik zit dicht tegen een beta versie aan. Ondertussen ben ik een kleine zoektocht begonnen naar Bert Uffen, de originele maker van het spel (zegt het copyright in ieder geval), om hem te vragen wat hij er van vindt en hoe hij het spelletje ooit heeft gecreëerd.

En wie weet is er dan over 29 jaar ook iemand die besluit om van mijn versie weer een nieuwe variant te maken.

Mijn versie van Mamba

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Mamba? Let me know!